-
Opdrachtgever
Leiedal & Stad Kortrijk -
Ontwerpteam
urbain architectencollectief (architectuur)
BM Engineering (stabiliteit en technieken) -
Ontwikkelaar PPS
thv Pepervallei (Think Urban + Belemeco) -
Fase
2017-..., aanvraag omgevingsvergunning -
Locatie
Peperstraat, Heule (Kortrijk) -
Visualisatie 3D
Polygon
Pepervallei – site I
Nieuwe woonwijk met nieuwe woontypologieën
-
Opdrachtgever
Leiedal & Stad Kortrijk -
Ontwerpteam
urbain architectencollectief (architectuur)
BM Engineering (stabiliteit en technieken) -
Ontwikkelaar PPS
thv Pepervallei (Think Urban + Belemeco) -
Fase
2017-..., aanvraag omgevingsvergunning -
Locatie
Peperstraat, Heule (Kortrijk) -
Visualisatie 3D
Polygon
Het ontwerp situeert zich in een voorafgaand door Leiedal ontwikkeld masterplan voor de site Peperstraat te Heule.
Met het projectvoorstel is getracht bij te dragen aan het aanmaken van een context. De ambitie is het project Pepervallei te verankeren en specifiek te maken. Het doel is een sterke identiteit te creëren zonder daarvoor enorme kunstgrepen of buitensporige investeringen te moeten doen. Eerder dan te zeer de nadruk te leggen op de identiteit van elke nieuwe woongelegenheid afzonderlijk wil het project het bijzondere van de woonplek aansterken en voldoende aandacht besteden aan het collectieve. Er wordt een woonomgeving beoogd waar een zekere ‘stedelijke’ cultuur kan ontstaan. Een omgeving die niet vrijblijvend is en die enige weerbarstigheid in zich heeft.
Urbain architectencollectief stond in voor het ontwerp van de woningen zone E en I.
De woningen zone E zijn enerzijds gelegen aan het park en anderzijds hebben zij een tuinzone met een optimale oriëntatie. De planopbouw speelt daar maximaal op in. Er is geopteerd voor splitlevelwoningen met een zitruimte georiënteerd op het park en een eetruimte op de tuin. Door de splitlevels wordt het bruikbare bouwvolume (hoofdgebouw) maximaal benut. Enkel het gabariet van het hoofdvolume werd benut, niet deze van de uitbouw. Deze keuzes hebben bijgedragen tot de compactheid van deze woningen en het maximaliseren van de buitenruimte. Voor de zones B, C en E is gestreefd naar eenvoudige bouwvolumes en is niet gezocht naar variatie per wooneenheid. Doel is een evenwicht te bereiken met de zones A, F en D die veel variatie vertonen. Aan de straatzijde manifesteert het blok E zich als een stedelijk blok. Aan de tuinzijde zijn er verspringingen in het bouwvolume door variatie van het type (3 slaapkamers ipv 4). Fietsenbergingen zijn bewust in de woningen geïntegreerd, gelijkvloers of halfondergronds, aan de straatzijde. De planopbouw laat variatie toe in de planinvulling op het gelijkvloers: fietsenberging, kantoorruimte. Samen met de planopbouw draagt dit bij tot een sterke straatbeleving.Het planconcept laat toe de tuinzone bij de woningen gedeeltelijk collectief te houden. Door de aanwezige tuinmuren ter hoogte van de carports en een lage haag achteraan ontstaat een hortus conclusus. Door de inpandige fietsenbergingen kan de hortus gevrijwaard worden van een grootschalige constructie. Er kan een openheid bewaard worden naar de groene zone achter de lintbebouwing van de Peperstraat waarin een aantal mooie bomen voorkomen.
De site voor de woningen I bevindt zich op het einde van de Peperstraat waar het woonlint is opgehouden en er openheid is naar de Pepervallei. Nog wat verder is wat dieper op het terrein nog een hoeve aanwezig. Aan de overzijde bevinden zich sociale woningen die bereikbaar zijn vanaf Winterland en waarvan de achtertuinen palen aan de Peperstraat. De site heeft een belangrijke diepte. Het zuiden bevindt zich aan de voorzijde. Er is gezocht naar een inrichtingsplan waarbij woningen met een interessante planopbouw en een gunstige oriëntatie kunnen aangeboden worden waarbij de transparantie op het landschap, de Pepervallei, kan bewaard worden. Dit heeft geresulteerd in een plan waarbij een 6‑tal bouwvolumes zijn ingepland in een open geheel. De bouwvolumes bestaan in feite telkens uit twee compacte halfopen bebouwingen met private tuin. Tussen de bouwvolumes is er een collectieve tuin of park. De zone voor auto’s is beperkt tot een centrale zone waar gegroepeerd parkeerplaatsen zijn voorzien.