-
Opdrachtgever
Scholen van Morgen -
Ontwerpteam
tv urbain architectencollectief +
Béal & Blanckaert architectes -
Fase
2017, wedstrijd, 2e laureaat -
Locatie
Bredene
Europaschool
Nieuwbouw basisschool en middenschool
-
Opdrachtgever
Scholen van Morgen -
Ontwerpteam
tv urbain architectencollectief +
Béal & Blanckaert architectes -
Fase
2017, wedstrijd, 2e laureaat -
Locatie
Bredene
Schoolgebouw
De trapsgewijze opbouw van het bouwvolume wordt helder vertaald in de organisatie van het programma over de verschillende bouwlagen. De kinderen doorlopen achtereenvolgende jaren de kleuterklassen, de klassen van de lagere afdeling en uiteindelijk deze van de middenschool. Deze verschillende afdelingen bevinden zich gestapeld boven elkaar. Het ontwikkelingsproces van de kinderen loopt parallel aan het ruimtelijk proces waarbij men telkens hoger in het gebouw huist en meer en meer geniet van de vergezichten.
De gelaagde opbouw wordt versterkt door de aanwezigheid van ‘dakspeelplaatsen’ en de daarmee verbonden ‘buitentrappenpartijen’. De trappen begeleiden de kinderen op de (trage) wandeling vanaf de begane grond naar de verschillende klassenlagen. Ze kunnen ook ingezet worden in functie van buitenklassen, een toespraak, het schoolfeest, .…
De speelplaatsen op het dak zijn verharde speelzones die aansluiten op de respectievelijke afdelingen. Elk van de speelplaatsen is voorzien van een luifel. De begane grond wordt deels verhard en deels groen aangelegd, respectievelijk als speelzone voor de kleuters en als tweede speelveld voor de lagere klassen. Ook deze speelplekken hebben elk een luifel waar de kinderen beschutting kunnen vinden.
Gelijkvloers — Sokkel
Op het gelijkvloers zijn twee bouwdelen voorzien.
Aan de ene zijde bevindt zich de kleuterafdeling en de administratie van de basisschool. Aan de andere zijde (kant Plovieplein) vindt men de refter/polyvalente zaal en de circulatie naar de verdiepingen. Tussen beide delen vormt een doorsteek onder het gebouw de ‘poort’ van de school. De onderdoorgang vormt de hoofdinkom van de schoolsite. Van hieruit kunnen de verschillende leerlingenstromen zich onafhankelijk van elkaar ontwikkelen. De administratie bevindt zich langs deze doorgang, waardoor toezicht en controle kunnen georganiseerd worden. De goed gekozen doorgang ligt ter hoogte van de oversteekplaats bij de inkom van het bestaande schoolgebouw, waardoor een goede verbinding mogelijk is met de bestaande klassenblokken.
De schoolsite is achteraan begrensd door de sokkel van het nieuwe woongebouw. Aan de linkerzijde kan de site gesloten worden door met een nieuwe rijwoning tegen de school aan te bouwen. Aan de rechterzijde kan het terrein afgesloten zijn door een poort.
In de onderdoorgang staat een schoolpoort, voorbij de deuren die toegangen geven tot linker- en rechterdeel van het gebouw (met refter/polyvalente zaal). De deur rechts geeft onmiddellijk toegang tot een interne trap. Deze trap is interessant voor het vooropgestelde dubbel (breed) gebruik van bepaalde schoollokalen. Via deze circulatie kan men heel eenvoudig toegang verlenen tot een beperkt (en bewust gekozen) gedeelte van de school: polyvalente zaal, vergaderlokaal op +1, leskeuken op +3, …
Kinderen komen de school binnen voorbij de poort in de onderdoorgang. Ze komen op de speelplaats waar zich links de buitentrappen bevinden waarlangs ze de verschillende verdiepen kunnen bereiken.
Stapeling
In de planorganisatie wordt de zijde van de Spuikom maximaal benut om klaslokalen te voorzien met zichten. Buitentrappen verbinden de verschillende afdelingen en is er een bijkomende interne verticulatie circulatie ter hoogte van de hoofdinkom. De sanitaire voorzieningen bevinden zich in de buurt van deze circulatie.
Kleuterklassen
De kleuterklassen bevinden zich langsheen een centrale brede gang. De opvangklas vormt de verbreding van deze gang en doet tegelijk dienst als ontvangstruimte. Ze geeft toegang op de speelplaats en de toiletten. Bij slecht weer kunnen kinderen via de onderdoorgang en de administratie afgezet worden in de opvangklas. De opvangklas is breed inzetbaar.
Lagere klassen
De lagere school bevindt zich op +1. Via de buitenspeelplaats bereiken de kinderen een centrale hal met klaslokalen aan beide zijden. In de hal is er door de aanwezigheid van binnenramen een grote relatie tussen de hal en de verschillende lokalen. Via een vide ter hoogte van de centrale inkom is er contact tussen de hal en de inkom van de school. In de klaslokalen is een eenvoudig systeem van kasten voorzien, in de hal bevinden zich de kapstokken.
Middenschool
De middenschool de tweede en derde verdieping, die samen een duplex-compartiment vormen. De leerlingen bereiken via de buitentrap de speelplaats op de tweede verdieping, waar de toegang is tot de centrale hal. In de centrale hal geeft een interne trap toegang tot de hal van de derde verdieping. Er is ook een snelle buitenverbinding door een spiltrap die als sculptuur buiten opgesteld staat.
Op de derde verdieping zijn de vier praktijklokalen geclusterd. Bij de didactische keuken is de polyvalente ruimte zo georganiseerd dat de infrastructuur zo breed mogelijk kan worden ingezet. Verder vindt men op deze bovenste verdieping de administratie en de leraarskamer, met uitzicht op het speelvlak. Op +2 zijn de vaklokalen twee aan twee geschakeld met de gevraagde tussenruimte.