-
Opdrachtgever
cvba Wonen -
Ontwerpteam
urbain architectencollectief -
Fase
2020, wedstrijd, afgerond -
Bouwbudget
8.700.000 euro excl. btw en erelonen -
Locatie
Zelzate
Europapark
Nieuwe sociale woonwijk
-
Opdrachtgever
cvba Wonen -
Ontwerpteam
urbain architectencollectief -
Fase
2020, wedstrijd, afgerond -
Bouwbudget
8.700.000 euro excl. btw en erelonen -
Locatie
Zelzate
De projectzone is toegankelijk via de Delfzijllaan en het Europaplein. In beide straten worden we geconfronteerd met een andere ruimtelijke ervaring dan de straatnamen doen vermoeden.
We zien de opportuniteit om met dit project een meer genereuze ruimtelijke omgeving te creëren passend bij deze naamgevingen. Kwaliteitsvolle en sterke publieke ruimte willen we inzetten om structuur en samenhang te brengen. Meer nog dan aan pleinen en lanen, denken we aan park. We verbeelden ons de nieuwe woningen ingebed in een ‘Europapark’.
Er kunnen stapsgewijs een aantal zaken worden aangepakt om te evolueren tot deze parkomgeving. Deze omgeving vormt voor ons het kader voor het toekomstige wonen waarvoor we een aantal geschikte woontypes hebben uitgewerkt.
Mobiliteit
Op vandaag wordt er geparkeerd op straat, in de voortuinstroken en op de centrale parking ter hoogte van de appartementsgebouwen aan het Europaplein. De wagen is op vandaag zeer aanwezig in het straatbeeld en de publieke ruimte.
Dit gegeven zouden we kunnen omvormen. We denken aan de introductie van drie parkeerhavensopdehoekenvandesite: eeneersteterhoogtevandeparkingvan de post, een tweede ter hoogte van de school en een die aansluit op de Winkelstraat. Ze zijn zo gepositioneerd dat elke woning zich bevindt binnen een straal van 60m van een parkeerhaven. Door het parkeren te clusteren krijgt de auto een plaats binnen het geheel zonder dat het dominant wordt. Door het clusteren kunnen we financiële investeringen voor het parkeren ook beperkt houden. Bovendien, mocht op termijn de behoefte aan parkeerplaatsen verminderen, kan een deel van de parkeeroppervlakte mee onderdeel worden van de parkruimte.
Vergroenen
Het parkeren voorzien aan de rand van de site zorgt ervoor dat de parkeerdruk op de site verdwijnt. De publieke ruimte kan zo goed als autovrij worden ingericht. Uiteraard dienen er voorzieningen te blijven om verhuisbewegingen mogelijk te maken én om hulpdiensten toegang te geven.
Er ontstaan mogelijkheden om in te zetten op ontharding en de publieke ruimte in te richten als verblijfsruimte én als een ruimte op maat van de fietser en de voetganger. Een kans om te vergroenen!
We zien, daarbij aansluitend, bijkomende opportuniteiten om de bestaande voetwegen achter de woningen te verbreden en aan te vullen. Daardoor kan de doorwaadbaarheid worden vergroot en kunnen deze ruimtes ook deel worden van de parkruimte.
Denser bouwen
Vandaag telt de site 50 ééngezinswoningen. Vraag is om dit aantal op te drijven naar 58 à 70 woningen. Met behoud van de huidige typologie, grondgebonden ééngezinswoningen, is dit moeilijk haalbaar. Er kunnen hoogstens een aantal nieuwe entiteiten worden tussengeschoven. Door twee nieuwe woontypologieën te introduceren is dit wel mogelijk: stapelwoningen en meergezinswoningen. Met deze typologieën kunnen we een hogere densiteit realiseren met een beperkte grondinname.
Met de stapelwoningen en kleinschalige bouwvolumes met meergezinswoningen kunnen we woningen aanbieden die nog steeds een bepaald grondgebonden karakter behouden.
Zoals hierboven aangegeven is de parkruimte een opportuniteit. De woningen die we voor ogen hebben zouden hier maximaal van kunnen profiteren. Meer nog, de woningen kunnen het gegeven van een parkruimte mee versterken. We zijn er ons van bewust dat een mogelijk onthardingsproject van de publieke ruimte een andere tijdslijn kan hebben dan de realisatie van de nieuwe woningen. Rekening houdend met een faseerbaarheid, houden we bij het voorstel van de woningen rekening met de huidige inrichting van de publieke ruimte en de eigendomsgrenzen. Zelfs met behoud van de huidige wegenis en verhardingen blaast de nieuwe woonontwikkeling nieuw leven in deze ruimtelijke omgeving.